سایت فلرن

اس ام اس ها و جوک های خوب

سایت فلرن

اس ام اس ها و جوک های خوب

آیا می دانید علت بالا رفتن فشار خون چیست؟ +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد آیا می دانید علت بالا رفتن فشار خون چیست؟ +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

آیا می دانید علت بالا رفتن فشار خون چیست؟

بالا رفتن فشار خون و مشکلات حاصل از آن

بالا رفتن فشار خون امروزه به دلیل سبک زندگی کم‌تحرک و رژیم‌های غذایی نامناسب به شدت در جوامع مختلف شیوع پیدا کرده است. همه‌ ما معمولا در خانواده‌هایمان با این بیماری از نزدیک برخورد داشته‌ایم و می‌دانیم با اینکه بیماری خاموشی به نظر می‌رسد اما بسیار خطرناک است و اگر درست کنترل نشود می‌تواند عوارض جدی در بر داشته باشد. بسیاری از افراد بدون اینکه دلیل آن را بدانند مبتلا به بیماری پر فشاری خون می شوند و وقتی به پزشک مراجعه می کنند دکتر به آنها می گوید که فشار خون بالا دارید.

فشار خون به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون به دیواره رگ‌ ها وارد می شود، هنگامی که قلب خون بیشتری را به رگ ها پمپاژ می کند فشار خون بالا می رود. امروزه فشار خون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می‌شود و ۳۰ درصد مردم جهان به پر فشاری خون مبتلا هستند.

فشار خون به کمک دو عدد اندازه گیری و بیان می شود. به عنوان مثال گفته می شود که “فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰” یا “فشار خون ۱۲ روی ۸”. عدد اول فشار خون سیستولیک است که نشان دهنده ی حداکثر فشار خونی است که بر اثر ضربان قلب در شریان ها به وجود می آید.عدد دوم فشار خون دیاستولیک است که نشان دهنده ی حداقل فشار خون موجود در شریان هاست و زمانی را نشان می دهد که قلب در حال استراحت و پر شدن مجدد است. واحد اندازه گیری فشار خون “میلی متر جیوه – mmHg” می باشد.

مقدار طبیعی فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰ میلیمتر جیوه است. مقدار بین ۱۲۰ روی ۸۰ تا ۱۳۹ بر روی ۸۹ به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ و بیشتر از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالاست.

علائم بالا رفتن فشار خون

فشار خون بالا یا پُرفشاری خون، یک بیماری مزمن است که معمولا با چند علامت و گاهی هم بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فشار خون به صورت ناگهانی بالا می‌رود و وضعیتی به وجود می‌آورد که بیمار باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرد. علائمی که معمولا به ندرت دیده می‌شوند شامل سرگیجه، سر درد و خونریزی بینی هستند.

علائم فشار بالا عموما محدود هستند و گاهی هیچ نشانه‌ای از این بیماری در فرد دیده نمی‌شود. خیلی از افراد بدون آنکه اطلاعی از آن داشته باشند، سال‌ها دچار این بیماری هستند. در حقیقت، فشار خون بالایی که کنترل نشود، به سرخرگ‌ها آسیب می‌رساند و همچنین عاملی خطرناک برای بروز سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی-عروقی است.

فشارخون

علت بالا رفتن فشار خون در افراد

۱- سن

خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن زیاد می شود. در اوایل میانسالی یا تقریبا نزدیک ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است. در زنان احتمال ابتلا به فشار خون بالا بعد از ۶۵ سالگی بیشتر است.

۲- نژاد

در میان سیاه پوستان فشار خون بالا معمول تر است، اغلب سیاه پوستان در سنین پایین تر نسبت به سفیدد پوستان به آن مبتلا می شوند. هم چنین عوارضی جدی مانند سکته ی مغزی، حمله ی قلبی و نارسایی کلیه در سیاه پوستان شایع تر است.

۳- سابقه خانوادگی

فشار خون بالا تمایل به استمرار در خانواده دارد.

۴- اضافه وزن یا چاقی

هر چه وزنتان بیشتر باشد ، بافت های بدنتان خون بیشتری برای تامین اکسیژن و مواد مغذیی نیاز دارند. با افزایش حجم خون در حال گردش از طریق عروق خونی، فشار بر روی دیواره های شریان ها نیز افزایش می یابد.

۵- عدم فعالیت فیزیکی

افرادی که غیر فعال هستند ضربان قلب بالاتری دارند. هر چه ضربان قلب بالاتر باشد، قلبب در هر انقباض باید سخت تر کار کند و فشار قوی تری روی شریان ها ایجاد کند. عدم فعالیت بدنی خطر ابتلا به اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

۶- استفاده از توتون و تنباکو

سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات فشار خون را به سرعت به طور موقت افزایش میی دهد، و هم چنین مواد شیمیایی موجود در دخانیات می توانند به پوشش دیواره های شریان ها آسیب برسانند. در واقع باعث تنگ شدن شریان ها می شوند که افزایش فشار خون را به دنبال دارد. قرار گرفتن در معرض دود هم می تواند فشار خون را افزایش دهد.

۷- نمک ( سدیم ) بیش از حد در رژیم غذایی

سدیم بیش از حد در رژیم غذایی می تواند باعث حفظ سیالات بدنن شود، که فشار خون را افزایش می دهد.

۸- پتاسیم بیش از حد کم در رژیم غذایی

پتاسیم کمک می کند تا مقدار سدیم در سلول های متعادل باشد. اگر بهه اندازه ی کافی پتاسیم در رژیم غذایی خود دریافت نکنید و یا پتاسیم کافی در بدنتان حفظ نکنید ، ممکن است سدیم زیادی در خون شما تجمع یابد.

۹- کمبود ویتامین D در رژیم غذایی

هنوز مشخص نشده است که عدم دریافت میزان کافی ویتامین D در رژیمم غذایی می تواند به فشار خون بالا منجر شود یا خیر. ممکن است ویتامین D یک آنزیم تولید شده توسط کلیه را تحت تاثیر قرار دهد که کار آن آنزیم متعادل ساختن فشار خون است.

۱۰- مصرف بیش از حد الکل

با گذشت زمان، نوشیدن بیش از حد الکل می تواند به قلب شما آسیب برساند. مصرفف بیشتر از دو نوشیدنی در روز برای مردها و بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. اگر الکل مصرف می کنید ، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این بدان معناست که تا یک نوشیدنی در روز برای زنان در تمام سنین و مردان بالاتر از ۶۵ سال، و تا دو نوشیدنی در روز برای مردان ۶۵ ساله و جوانتر مجاز است. یک نوشیدنی برابر با ۱۲ اونس آبجو، ۵ اونس شراب یا ۱.۵ اونس از مشروبات الکلی ۸۰ درصد می باشد.

۱۱- استرس

سطح بالای استرس می تواند به افزایش موقت فشار خون منجر شود. اگر برای آرام شدن دست بهه خوردن زیاد، استفاده از دخانیات و نوشیدن الکل می زنید، پس بهتر است بدانید که فقط مشکلات فشار خون بالا را افزایش می دهید.

۱۲- بیماری های مزمن

بیماری های مزمن نیز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماریی های کلیوی، دیابت و آپنه خواب

۱۳- بارداری

گاهی اوقات بارداری نیز منجر به فشار خون بالا می شود. اگر چه فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، کودکان نیز در معرض خطر قرار دارند. در برخی کودکان، فشار خون بالا ناشی از مشکلات کلیوی یا قلبی است. اما تعداد بسیاری از کودکان با عادات زندگی فقیرانه مانند رژیم غذایی ناسالم، چاقی و عدم تحرک ، به فشار خون بالا دچار می شوند.

خطرات فشار خون

بیماریهای ناشی از بالا رفتن فشار خون

۱- حمله یا سکته قلبی

فشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی،سکته قلبی و سکته مغزی می شود.

۲- آنوریسم

آنوریسم عبارت است از اتساع (باد کردن) یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ‌. پمپ کردن خون در رگ ها علی رغم داشتن فشار خون بالا، باعث ضخیم شدن عضله قلب می شود. در نتیجه قلب به سختی خون را پمپ می کند و دچار نارسایی می شود.

۳- تنگ و ضعیف شدن رگ های خونی در کلیه ها

در این حالت کلیه ها نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند.

۴- ضخیم شدن، تنگی و یا پارگی رگ های خونی در چشم ها

در این حالت بینایی فرد کم می شود.

۵- سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یکی از اختلالات مربوط به متابولیسم بدن است که شامل افزایش اندازه دور کمر، تری گلسیرید خون بالا، کاهش کلسترول خوب یا HDL ، فشار خون بالا و افزایش هورمون انسولین است.
اگر فشار خون فرد بالا باشد، احتمال ابتلا به سایر اجزای این سندرم زیاداست. هر چقدر اجزای بیشتری از این سندرم را داشته باشید، بیشتر دچار دیابت، بیماری قلبی و سکته می شوید.

۶- مشکل حافظه و یادگیری

فشار خون بالا روی توانایی فکر کردن، یادآوری و یادگیری فرد تأثیر می گذارد.

عواملی که باعث بالا رفتن فشار خون خون می شوند

BPA ( پارا امینوبنزوئیک اسید)

ماده شیمیایی نگهدارنده «BPA» موجود در برخی قوطی ها و شیشه های پلاستیکی می تواند با راه یافتن به مواد غذایی و نوشیدنی، باعث افزایش فشارخون شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی با بیماری قلبی و فشارخون ارتباط دارد. برای کاهش خطر از محصولات عاری از BPA استفاده کنید. مصرف غذاهای کنسروی را کاهش دهید، از ظروف غیرپلاستیکی مانند شیشه، استیل و چینی برای سرو غذاها و نوشیدنی های داغ استفاده کنید. از قرار دادن غذا در ظروف پلاستیکی ساخته شده با BPA برای گرم کردن آن بپرهیزید. زیرا با استفاده مکرر احتمال شکسته شدن و نفوذ این ماده شیمیایی به مواد غذایی بیشتر می شود.

قند

به گفته محققان مصرف قند می تواند بیشتر از نمک به قلب آسیب برساند. قندی که به غذاها و نوشیدنی های صنعتی افزوده می شود نقش عمده ای در افزایش فشارخون دارد. به نقل از Webmd ،محققان آمریکایی مصرف روزانه حداکثر ۶ قاشق چای خوری شکر را به زنان و ۹ قاشق چای خوری را به مردان توصیه می کنند و نه بیشتر.

آپنه (ایست تنفسی) خواب

این اختلال به خر و پف کردن، بی خوابی و احتمالاً فشارخون بالا منجر می شود. زیرا با ایجاد تداخل در عملکرد سیستم تنفسی، باعث کاهش اکسیژن در بدن می شود. در این شرایط مغز و سیستم اعصاب علایمی ارسال می کند تا روند اکسیژن رسانی به قلب و مغز افزایش پیدا کند و در نتیجه رگ های خونی تنگ می شود. افت مکرر میزان اکسیژن خون همراه با کاهش کیفیت خواب نیز می تواند ترشح هورمون های استرس زا را تحریک کند و ضربان قلب را افزایش دهد و خطر افزایش فشارخون را بیشتر کند. تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش دادن وزن، می تواند به طور موفقیت آمیزی آپنه خواب را درمان کند.

احساس تنهایی

احساس تنهایی نه تنها بر اعتماد به نفس و میزان استرس تأثیر می گذارد بلکه باعث بالا رفتن فشارخون نیز می شود. بنابراین، منزوی نشوید و وقت بیشتری را با دوستان و نزدیکان بگذرانید.

جکوزی و سونا

رفتن به جکوزی و سونا به ویژه در هوای سرد یا زمانی که عضله و مفصل شما درد می کند، باعث آرامش می شود اما اگر فشارخون شما بالاست از رفتن به این دو مکان بپرهیزید زیرا حرارت ایجاد شده از جکوزی و سونا باعث باز شدن رگ ها می شود. همچنین اگر پزشک، شما را از انجام دادن ورزش های متعادل منع کرده است از استفاده از جکوزی و سونا بپرهیزید. کنترل دمای سونا سخت است اما می توانید دمای جکوزی را تنظیم کنید.

دارو

اگرچه دارو برای درمان و کمک به بهبودی فرد در نظر گرفته شده است اما مصرف برخی داروها باعث افزایش فشارخون می شود. محققان می گویند افرادی که به طور روزانه استامینوفن مصرف می کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا قرار می گیرند. مصرف برخی مسکن ها و داروهای ضد التهابی مانند پروفن، ادویل، ناپروکسن سدیم و داروهای ضد افسردگی مانند نپرامین و… باعث افزایش فشارخون می شود. برخی مکمل های گیاهی مانند جینسینگ، شیرین بیان و… نیز می توانند باعث افزایش فشارخون شوند.

بالا رفتن فشار خون

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون، از بیماری خود آگاه نیستند، توصیه بر کنترل منظم آن وجود دارد، زیرا این بیماری مانند بالا بودن چربی‌های خون، می ‌تواند برای سال ها بی‌ سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن که هیچ گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد. از این رو مواردی به شکل توصیه ‌وار در زیر مطرح می ‌گردد و امید است با به کاربندی این موارد، به حل مشکل بالا بودن فشارخون بپردازید:

۱ – مصرف آب سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می ‌کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C ، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می ‌شود.

۲ – مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

۳ – مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

۴ – تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش دبستانی که هر روز ۴ وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف می ‌کنند، در نوجوانی فشار خون پایین‌ تری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله ی قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوان ‌کننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا می ‌شوند، بیشتر است.

۵ – سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتماً غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل فرمایید.

۶ – با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، اعمال هضمی را بهبود بخشید.

۷ – نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

۸ – از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.

۹-از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه ‌ای جداً خودداری کنید.

۱۰ – چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کنید و تا ۱ ساعت پس از صرف غذا چای ننوشید و به جای آنها از چای‌ها و دم‌کردنی‌های گیاهی (مثل گل گاو زبان) استفاده کنید.

۱۱ – از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می ‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه‌‌جات مفید (زردچوبهدارچین و…)، پودر سیر و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.

۱۲ – موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌ها و روغن‌های جامد را از برنامه ی غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون– روغن‌های گیاهی مایع و روغن‌ ماهی استفاده کنید.

۱۳ – مغز‌ها و دانه‌های گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بی ‌شماری هستند. می ‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می ‌کند.

۱۴ – حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

۱۵ – از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.

۱۶ – هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید، کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد. حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه ی روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.

۱۷ – ورزش‌هایی مثل: پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه?سواری ورزش‌های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می ‌آیند. بنابراین حداقل ۳ بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

۱۸ – از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و… به جای نمک استفاده کنید.

۱۹ – سیگار را به طور کامل از برنامه ی‌ زندگی خود حذف کنید.

درمان فشارخون

درمان دارویی فشار خون بالا

اگر تغییر در سبک زندگی بی‌فایده‌ بود، داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توان برای درمان فشار خون بالا از آن‌ها استفاده کرد. در اکثر موارد بیش از دو دارو مورد نیاز است.

  • داروهای مُدر، سدیم اضافی را از بدن خارج می‌کنند. این داروها معمولا به همراه قرص‌های دیگر استفاده می‌شوند.
  • مسدود کننده‌‌های گیرنده‌ی آدرنریک بتا، ضربان قلب را کُند می‌کنند که باعث کاهش جریان خون در شریان‌ها می‌شود.
  • بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، از تنگ شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • مسدود‌کننده‌های آلفا، اجازه نمی‌دهند عصب‌ها، شریان‌ها را تنگ کنند و در نتیجه، خون می‌تواند آزادانه جریان داشته باشد.
  • مسدود کننده‌های آلفا به علاوه‌ی بتا، کارکرد مشابهی دارند به علاوه‌ی اینکه ضربان قلب را نیز کُند می‌کنند.
  • بازدارنده‌های مرکزی آدرنالین، باعث کاهش فرستادن سیگنال‌های عصبی توسط مغز می‌شود. (این کار از تنگ‌تر شدن شریان رگ‌ها جلوگیری می‌کند.)

چه زمانی برای فشار خون باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از درمان‌هایی که در بالا ذکر شد هنوز هم فشار خون‌تان تغییری نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. پایین نیامدن فشار خون نشان دهنده‌ی دلیل دیگری برای افزایش فشار خون شما است. اگر هر کدام از علائم زیر را هم مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید:

ممکن است موارد بالا، علائم مشکل دیگری یا عوارض منفی داروها باشند. در این حالت، شاید نیاز باشد که داروی دیگری برای شما تجویز شود که عوارض کمتری برای‌تان داشته باشد.

در نهایت وقتی متوجه شدید که فشار خون بالا دارید، باید برای همیشه فشار خون‌تان را کنترل و درمان کنید. این احتمال وجود دارد که فشار خون شما به حالت عادی برگردد، ولی خیلی به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد. داروها و تغییراتی که در سبک زندگی به وجود می‌آورید باید ادامه‌دار باشند تا بتوانید همیشه فشار خون‌تان را ثابت نگه دارید. این روش‌های درمانی همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ مغزی را نیز کاهش می‌دهند.

درد رگ سیاتیک و درمان های خانگی آن +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  درد رگ سیاتیک و درمان های خانگی آن +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

 

درد رگ سیاتیک و درمان های خانگی آن

درد رگ سیاتیک و علل آن

درد رگ سیاتیک در واقع یک علامت است، نه یک بیماری. درد عصب سیاتیک، درد پا است که در اثر فشار به عصب ایجاد می‌شود و عمدتا دلیل آن بیرون‌زدگی دیسک یا جابه‌جایی مهره‌ کمر است.

عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب نخاعی بدن است که گاهی به دلایل مختلفی از جمله دیسک کمر یا مشکلات عضلانی، دردناک می‌شود و افراد را دچار مشکلاتی مانند کمردرد یا بی‌حسی پا می‌کند. امروزه بسیاری از افراد به این مشکل دچار می‌شوند و برخی نیز دردهای دیگر را با درد سیاتیک اشتباه می‌گیرند.

گرفتگی رگ سیاتیک علاوه بر درد، ضعف و بی‌حسیِ پاها و انگشتان پا را به دنبال دارد که قدم زدن و حتی ایستادن را نیز تحت شعاع خود قرار می‌دهد. درد سیاتیک عوامل مختلفی دارد که آسیب دیدن ستون فقرات و عفونت از جمله آن‌ها است. البته دلایل گرفتگی رگ سیاتیک زیاد است ولی می‌توان آن را با مصرف مواد طبیعی به سرعت تسکین داد.

علائم ناشی از درد رگ سیاتیک

۱. در قسمت زانو احساس ضعف می‌کنید

اگر در یکی از زانوها احساس ضعفی کنید که در سراسر پا هم کشیده می‌شود، می‌توان ادعا کرد که یکی از علائم سیاتیک را دارید. عصب سیاتیکی، طولانی‌ترین عصب نخاعی بدن است که از پایین‌ترین مهره‌ی ستون فقرات به پاها کشیده شده است. زمانی که این عصب فشرده شود، عملکرد آن مختل و منجر به احساسات ناخواسته‌ای مانند درد، ضعف و سوزن‌سوزن شدن می‌شود. اگرچه درد کمر بسیار رایج است (و اغلب تشخیص را برای پزشکان دشوار می‌کند)، درد و ضعف در یک پا مانند پرچم قرمزی برای پزشکان عمل می‌کند. دکتر مایر می‌گوید: بیماران معمولا به خاطر درد به اورژانس می‌روند اما در حقیقت این ضعف است که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، پس اگر احساس ضعف کردید حتما به دنبال درمان بروید.

۲. نمی‌دانید درد ناشی از سندروم پیرفورمیس است یا از علائم سیاتیک

اگر به‌عنوان یک دونده‌ی حرفه‌ای ماراتن برای مسابقه بعدی تمرین نمی‌کنید یا روی تردمیل نمی‌دوید، علامت خوبی است که نشان می‌دهد درد پای‌تان بر اثر عصب سیاتیک است و دچار سندرم نادر پیریفورمیس که عمدتا گریبان‌گیر ورزشکاران می‌شود، نیستید. نکته‌ی جالب این است که سندرم پیریفورمیس علائمی دقیقا شبیه به سیاتیک دارد: درد، سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی که از باسن شروع می‌شود و پا را نیز درگیر می‌کند. اما در این سندرم، ماهیچه‌ی پیریفورمیس (که در نزدیکی بخش فوقانی مفصل ران قرار دارد) به جای مهره‌ی کمر، با فشار بر عصب حساس، باعث مشکل و درد می‌شود.

درد کمر

۳. نمی‌توانید بگویید دقیقا کدام نقطه از بدن‌تان درد می‌کند

گاهی اوقات ممکن است، دردی که شما فکر می‌کنید درد سیاتیک است، واقعا درد ناشی از عصب نباشد و ریشه در عوامل دیگری مانند ماهیچه و مشکلات عضلانی داشته باشد. «اطراف عضلات پایین کمرتان را فشار دهید و ببینید که آیا می‌توانید نقطه‌ای پیدا کنید که بر درد شما تأثیر داشته باشد یا خیر. اگر با فشار دادن بتوانید احساس درد را تحریک کنید (البته نه فشار ملایم، فشاری برابر با ۲ تا ۴ کیلو)، درد شما به احتمال زیاد عضلانی است که در اثر کوتاه و سفت شدن ماهیچه ایجاد می‌شود. اگر عضله‌ای در چنین موقعیتی قرار بگیرد، ضخیم‌تر می‌شود و مواد مغذی و خونی را که به آن نیاز دارد، دریافت نمی‌کند. پس زمانی که بر این عضلات سفت‌شده، فشار وارد می‌کنید (مخصوصا برآمدگی کوچک و حساس در مرکز)، آنها درد را به سراسر بدن ارسال می‌کنند».

۴. آزمایشی وجود دارد که به تنهایی نمی‌توانید انجام دهید

این آزمایش، تستی اصلی است که پزشکان برای تشخیص سیاتیک ناشی از دیسک کمر از آن استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب که که کاملا دراز می‌کشید، سپس کسی که آزمایش را انجام می‌دهد، پای کشیده شده‌ی شما را حدود ۳۰ الی ۷۰ درجه بلند می‌کند. دردی که از این آزمایش ایجاد می‌شود (دردی که در تمام پا، زیر زانو و گاهی تا انگشتان پای شما پخش می‌شود) نشان‌دهنده‌ی درد سیاتیک است. دلیل درد این آزمایش این است که زمانی که پای‌تان (پایی که تحت تأثیر سیاتیک قرار دارد و درد می‌کند) را می‌کشید، عصب سیاتیک هم با آن کشیده می‌شود و اگر ریشه‌ی عصب تحت فشار باشد، از طریق حرکت کشش، درد را احساس می‌کنید.

۵. مجبور شوید بیش از اندازه به دستشویی بروید

نظور ما چند بار بیشتر بیدار شدن در شب نیست، منظور از دست دادن کنترل روده و مثانه‌ است. دکتر آلن هیلیبرند (Alan Hilibrand)، سخنگوی آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا می‌گوید: وقتی چنین چیزی با درد معمولی سیاتیک همراه می‌شود، پزشکان آن را با «عمل جراحی اورژانسی» درمان می‌کنند. این مورد بسیار نادر است اما اگر ستون فقرات این‌گونه بر عصب فشار وارد کند، می‌تواند منجر به آسیب دائمی بر عملکرد روده و مثانه شود؛ پس اگر چنین علائمی در خود مشاهده کردید، حتما فورا به پزشک مراجعه کنید.

اما خبر خوب این است که: طبق گفته‌های دکتر هیلیبرند، در ۸۰ درصد مواقع، سیاتیک به خودی خود درمان می‌شود (اینکه دقیقا چگونه، بحثی جداگانه است و پزشکان نمی‌توانند به توافق برسند که آیا مهره‌ی کمر به جای خود باز می‌گردد یا اینکه عصب در این حالت، دیگر اذیت نمی‌شود). دکتر مایر می‌گوید اکثر افرادی که دچار درد عصب سیاتیک حاد می‌شوند، به تدریج بهبود می‌یابند یا مشکل‌شان حدودا در طول ۹۰ روز برطرف می‌شود. در این مدت، می‌توان دردهای سیاتیک را با داروهای مسکن و ضد التهاب یا درمان فیزیکی کنترل کرد. اما اگر این علائم بیش از ۳ ماه ادامه یابند، به احتمال زیاد، عمل جراحی بهترین گزینه‌ی درمان است.

درمان سیاتیک

درمان درد رگ ساتیک با روشهای ساده

۱٫ درمان درد سیاتیک با زردچوبه

خواص ضدالتهابی زردچوبه بسیار قدرتمند بوده و به همین دلیل برای درمان گرفتگی سیاتیک بسیار مفید است. به همین منظور می‌توانید یک قاشق چایخوری زردچوبه را داخل یک فنجان شیر داغ ریخته و حل کنید. اگر خواستید می‌توانید مقدار کمی دارچین و عسل نیز به آن اضافه کنید. همچنین از مکمل‌های زردچوبه نیز استفاده کنید.

۲٫ درمان درد سیاتیک با طب سوزنی

طب سوزنی برای تسکین دردهای عضلانی بسیار مفید است. طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف بدن دستگاه عصبی را به شکلی مثبت تقویت می‌کند.

۳٫ درمان درد سیاتیک با ماساژ

ماساژ درمانی نیز به دلیل تقویت گردش خون در درمان سیاتیک موثر است، به ویژه اگر عامل آن اسپاسم عضلانی باشد. ماساژ روزی یک مرتبه نقاط حساس به شما کمک شایانی خواهد کرد. البته می‌توانید یک فنجان روغن کنجد را با سه قاشق غذاخوری پودر جوز ترکیب کرده و حرارت دهید. سپس پس از خنک شدن می‌توانید از آن برای ماساژ دادن استفاده کنید. این نوع ماساژ را هفته‌ای دو تا ۳ بار تکرار کنید.

۴٫ درمان درد سیاتیک با کمپرس سرد و گرم

درمان به کمک کمپرس سرد و گرم می‌تواند به سرعت درد سیاتیک را تسکین دهد، زیرا کمپرس سرد موجب بی‌حس شدن درد و کاهش تورم می‌شود و از طرف دیگر، کمپرس گرم موجب آزاد شدن عضله می‌گردد. شما می‌توانید این رویه را مرتب به مدت ۲ ساعت تکرار کنید.

۵٫ درمان درد سیاتیک با کِرِم کپسایسین

ترکیب کپسایسین موجود در فلفل‌های تند (سبز و قرمز) یافت شده و علت تندی آن‌ها محسوب می‌شود. شما می‌توانید پماد آن را خریداری کرده و روزی ۳ یا چهار مرتبه روی بدنتان بمالید.

۶٫ درمان درد سیاتیک با دانه‌های شنبلیله

دانه شنبلیله دارای خواص ضد التهابی بی‌شماری است که می‌تواند کمک بزرگی در درمان سیاتیک، نقرس و آرتریت روماتوئید برساند. نحوه آماده‌سازی ضماد دانه شنبلیله بدین شکل است: آسیاب کردن دانه‌ها و اضافه کردن آن‌ها به یک فنجان شیر. سپس ترکیب را تا زمانی که حالت خمیری پیدا کند، بجوشانید. سپس محصول نهایی را روی محل درد مالید و اجازه دهید چند ساعت به همین حالت باقی بماند.

۷٫ درمان درد سیاتیک با پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید به دلیل وجود گلیکوزیدها و سالیسین آثار تسکین دهنده قوی و خواص ضد التهابی دارد. شما باید روزانه ۱۲۰ میلی‌گرم مکمل پوست درخت بید سفید یا ۲۴۰ میلی‌گرم سالیسین را به مدت ۲ یا ۳ هفته مصرف کنید.

۸٫ درمان درد سیاتیک با ریشه گیاه علف گربه

ریشه سنبل الطیب یا علف گربه یا گیاه والرین (Valerian) در طب سنتی نیز فواید بی‌شماری دارد: اثر ضد تشنج، رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری، ضد اسپاسم و آرام بخش، تب بر، درمان بی‌خوابی، ضد کرم معده و روده، درمان میگرن، برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی، کمک به درمان بیماری مالیخولیا، برطرف کردن درد سیاتیک، از بین برنده سکسکه مداوم، برطرف کردن درد سینه، و کمک به معالجه مرض قند.

شما علاوه بر مصرف مکمل این گیاه (۱۵۰ میلی‌گرم در روز به مدت دو تا سه هفته)، می‌توانید آن را به صورت چای نیز میل کنید. برای مصرف آن به صورت چای کافی است یک قاشق چایخوری ریشه خشک شده این گیاه را به یک فنجان آب اضافه کنید و پس از ۱۰ دقیقه جوشیدن آن را میل نماید.

۹٫ درمان درد سیاتیک با تمرین

یکی دیگر از روش‌های درمان سیاتیک انجام تمرین‌های ورزشی است. حرکت کششی “زانو به شکم” می‌تواند برای تقویت عضلات ناحیه شکم و کمر بسیار مناسب باشد. مطابق تصویر زیر، بر روی زمین دراز کشیده و یک پایتان را به سمت شکم خود بکشید. بیست ثانیه بر روی هر پا تمرکز کنید و سپس پای دیگر را بالا بیاورید. ضمناً انجام حرکات کششی یوگا نیز می‌تواند مفید باشد. البته اگر مشکل جسمی خاصی دارید، بهتر است پیش از انجام این تمرین‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

۱۰٫ درمان درد سیاتیک با حرکت دادن ستون فقرات

کایروپرکتیک (Chiropractic) زیر شاخه‌ای از درمان‌های مکمل بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان محسوب می‌شود. شایع‌ترین کاری که در کایروپرکتیک انجام می‌شود، درمان کمردرد و درد گردن با مانیپولاسیون (حرکت دادن) ستون فقرات است. درمانگرهای کایروپرکتیک عقیده دارند که علت بسیاری از دردهای ستون مهره نیمه دررفتگی در مفاصل آن است و بنابراین می‌توان با انجام حرکاتی بر روی ستون مهره بیمار آن مفاصل را میزان یا جا اندازی کرد.

طب سوزنی

تمریناتی برای کاهش درد رگ سیاتیک

درمان درد سیاتیک با کشش پا به داخل شکم

یکی از ساده ترین تمرینات برای کاهش درد سیاتیک، انجام همین حرکت کششی است؛ اما ساده بودن آن به معنی بی تأثیر بودن این حرکت نیست؛ این حرکت یکی از حرکات کششی موثر ورزش پیلاتس است که باعث کشش عضلات کمر و لگن می شود.

می توانید این تمرین را به دو حالت انجام دهید، یکی از پاهای تان را داخل شکم جمع کرده یا اینکه هر دو پا را به صورت همزمان داخل شکم جمع کنید. چگونگی انجام حرکت با یک پا:به پشت دراز کشیده و عمل بازدم را انجام دهید؛ زانوی پای راست را داخل شکم جمع نموده و ۵ تا ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید؛ همزمانی که پای خود را می خواهید به حالت اولیه برگردانید، عمل دم انجام داده و سپس پای تان را عوض کرده و با پای سمت چپ این حرکت را تکرار کنید

این حرکت را برای پای چپ و راست حداقل ۸ تا ۱۰ بار تکرار کنید؛ اگر مشکل کمر درد ندارید، پای دیگر خود را در حین انجام حرکت کمی خم کنید، تا حرکت چالشی تر شود.

درمان درد سیاتیک با کشش هر دو پا به داخل شکم

به پشت دراز کشیده و هر دو پا را داخل شکم تان جمع کنید؛ دقت کنید که حتماً ستون فقرات تان صاف باشد؛ ۵ تا ۱۰ ثانیه در همین حالت مانده و آرام آرام پاهای تان را پایین بیاورید؛ این حرکت را ۸ تا ۱۰ بار برای هر دو پا تکرار کنید.

درمان درد سیاتیک با چرخش کمر

یکی دیگر از تمرینات ساده همین حرکت چرخش زانو است، که در عین سادگی دارای اثربخشی بسیاری است و چه بسا شما را از بسیاری دردها نجات خواهد داد.برای شروع حرکت، به پشت دراز کشیده و کف پاها را روی زمین بگذارید و زانوهای تان را خم کنید؛ حتماً در حین انجام حرکت، باسن تان باید بر روی زمین قرار داشته باشد.

به آرامی پاها را ابتدا به سمت چپ چرخانده و چند ثانیه نگه داشته و سپس به سمت راست بچرخانید و بعد از چند ثانیه به وضعیت اولیه شروع حرکت برگردید؛ این تمرین را ۸ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

حرکت مار کبری

درمان درد سیاتیک با حرکت پل

انجام این حرکت، باعث تقویت عضلات کمر و عضلات سرینی بزرگ شده و در نتیجه از بروز دردهای سیاتیک جلوگیری خواهد کرد.
برای انجام حرکت، ابتدا به پشت دراز کشیده و زانوهای تان را خم کنید؛ دقت داشته باشید که کف دست ها و پشت دست تان بر روی زمین قرار گیرد؛ سپس باسن خود را منقبض کرده و از زمین بلند کنید تا بالاتنه و باسن تان در یک راستا قرار بگیرد؛ حالا ۵ ثانیه در همین حالت مانده و سپس به آرامی به وضعیت اولیه برگردید و باسن خود را روی زمین بگذارید؛ این حرکت را ۸ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

درمان درد سیاتیک با حرکت مار کبری

حرکت کبری یکی از تمرینات بسیار مفیدی است که از حرکات یوگا الهام گرفته است؛ برای انجام صحیح این حرکت، ابتدا به روی شکم دراز بکشید، دست های خود را زیر شانه قرار داده و در حالت حرکت شنا قرار بگیرید؛ سپس در حالی که پاهای تان بر روی زمین قرار دارد، بالاتنه خود را بالا آورده و از زمین فاصله بگیرید؛ ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در همین حالت مانده، سپس به آرامی بدن تان را پایین بیاورید؛ ۳ بار این حرکت را تکرار کنید.

بعد از گذشت ۴ الی ۶ هفته از استمرار تمامی علائم سیاتیک و دیسک کمر و نبود هیچ‌گونه علایٔم بهبودی، احتمال اینکه عمل جراحی به بیمار توصیه شود، بسیار زیاد است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که کسانی که دیسک کمر خود را جراحی می‌کنند، ۳ ماه پس از جراحی نسبت به کسانی که عمل جراحی نمی‌کنند، درد و ناتوانیِ حرکتیِ کمتری دارند.

۱۰ درمان خانگی فوق العاده برای زخم لثه +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  ۱۰ درمان خانگی فوق العاده برای زخم لثه +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

۱۰ درمان خانگی فوق العاده برای زخم لثه

روش های خانگی درمان زخم لثه

۱٫ بهداشت

بیماری لثه از جمله عفونت لثه بر اثر علل مختلفی بروز می کند، اما عدم‌رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان رایج‌ترین علت ابتلا به بیماری‌های لثه است. باکتری‌های موجود در جرم و پلاک دندان نه‌تنها بر لثه‌ها و دندان‌ها تاثیر می‌گذارند، بلکه می توانند روی بافت لثه‌ها تاثیر مخربی داشته باشند و باعث تحریک بافت لثه و ایجاد قرمزی و تورم لثه شوند. با مسواک زدن منظم در طول خط لثه با برس نرم درد ناشی از زخم را می توانید تسکین دهید.

۲٫ ماساژ

بعد از مسواک زدن، لثه های خود را با ویتامین E مایع و یا با اندکی نارون کوهی ماساژ دهید. لثه ها را در یک حرکت دایره ای با استفاده از انگشت اشاره ماساژ دهید. این باعث افزایش گردش خون و باعث بهبودی می شود. جویدن برگ نارون تازه نیز باعث سفتی لثه ها می شود.

۳٫ از خوردن غذاهای تحریک کننده اجتناب کنید

خوراکی های تحریک کننده می تواند شامل میوه ها. مرکبات، سبزیجات اسیدی، غذاهای تند و جویدن آدامس است.

۴٫ یخ یا کمپرس سرد

یخ را به زخم های لثه بمالید. شما می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید یا قطعات یخ را در دهان تان در نزدیکی زخم ها قرار دهید

۵٫ بکینگ سودا (جوش شیرین)

زخم های لثه به طور سنتی با بکینگ سودا(جوش شیرین) درمان می شوند. یک قاشق چایخوری از جوش شیرین حل شده در یک لیوان آب گرم می تواند به عنوان یک دهانشویه خوب عمل کند که می توانید چندین بار در روز از آن استفاده کنید. درد باید در عرض ۲۴ ساعت کاهش یابد. می توانید جوش شیرین و کمی آب را نیز با هم مخلوط کنید و خمیری درست کنید و روی زخم بمالید.

۶٫ آب نمک

یک قاشق غذا خوری نمک حل شده در آب گرم نیز می تواند به عنوان دهانشویه استفاده شود که می توانید چندین بار در طول روز استفاده کنید. این محلول می تواند به خشک کردن یا درمان زخم های لثه کمک کند.

۷٫ پیاز

پیاز را قطعه قطعه کنید و روی زخم بمالید. پیاز مانند سیر نیز حاوی آلیسین با خواص آنتی بیوتیکی است. از پیاز، به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی اغلب برای درمان دندان درد و همچنین عفونت دندان و لثه استفاده می‌شود. استفاده از پیاز به شما کمک می‌کند جرم باکتری هایی که باعث عفونت دندان شده‌اند را از بین ببرید.

۸٫ مدیریت استرس

استرس می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند. زخم لثه زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد. یاد بگیرید استرس تان را مدیریت کنید. به سلامتی تان توجه داشته باشید. غذای سالم بخورید و خواب کافی داشته باشید. تکنیک های مراقبه و آرامش ذهن را یاد بگیرید. مدیریت زمان داشته باشید.

۹٫ خوراکی های حاوی باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس

باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس باکتری مفیدی است که در ماست یافت می شود. بنابراین مصرف ماست می تواند این باکتری سالم را برای بدن تان به اندازه کافی تامین کند. ماست یک منبع خوب در کمک به پیشگیری از شیوع زخم دهان است.

۱۰٫ کیسه چای سیاه

کیسه “چای سیاه” که حاوی مقدار تانن زیاد است، دارای خاصیت قابض و جمع کننده است و اثر تسکین دهنده درد دارد.

divider

سوالات شما کاربران عزیز

سوال:

من در دهانم زخم هایی دارم که بسیار دردناک است. داروهای درمانی برایم خیلی گران است آیا روش های خانگی معرفی می کنید که درد را تسکین دهد و زخم لثه را درمان کند؟

جواب:

زخم و درد لثه می تواند نشانگر شروع بیماری گینویویت لثه( التهاب و خونریزی) و مرحله اولیه بیماری عفونی پریودنتال لثه باشد. زنان بیشتر از مردان در معرض زخم لثه هستند که می تواند مربوط به تغییرات هورمونی، استرس یا کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خاص مانند فولات و ویتامین B12 باشد. همچنین ممکن است به دلیل بهداشت ضعیف به وجود آید. ممکن است بخواهید با استفاده از برخی راه حل های طبیعی و خانگی زخم لثه را در خانه درمان کنید، اما اگر زخم ها ادامه پیدا کرد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
شما باید از این واقعیت آگاه باشید که زخم لثه می تواند نشانه سیستم ایمنی ضعیف و برخی بیماری های زمینه ای باشد. بنابراین زخم مداوم در لثه نیاز به درمان و مراجعه به پزشک متخصص دارد. برای تسکین و از بین بردن درد.

میگرن شکمی چیست ؟ علائم و درمان میگرن شکمی کدامند ؟ +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  میگرن شکمی چیست ؟ علائم و درمان میگرن شکمی کدامند ؟ +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

میگرن شکمی چیست ؟ علائم و درمان میگرن شکمی کدامند ؟

با مجله اینترنتی دلگرمهمراه باشبد تا با میگرن شکمی بیشتر آشنا شوید

 

میگرن شکمی چیست؟

میگرن شکمی به تکرردرد شکم بدون علت شناخته‌شده گفته می شود. اگرچه واژه میگرن معمولاً برای نوعی از سردرد به کار می رود، اما به نوعی از درد مزمن و مکرر معده نیز میگرن اطلاق می شود. اگرچه این بیماری در بزرگسالان نیز بروز می کند اما در کودکان بیشتر دیده می شود. میگرن شکم ،بیشتر در کودکانی که میگرن سردارند دیده می‌شود.

میگرن شکمی تنها به شکم درد گفته نمی‌شود بلکه نوعی سندروم است یعنی علایم متعددی باهم آشکار می شود . علت وقوع میگرن شکم مشخص نیست. تصور می‌شود که ارتباطی بین اثر متقابل برخی هورمون‌ها و مواد شیمیایی طبیعی بدن باشد. اما هر مورد شکم‌درد مکرر میگرن شکم به حساب نمی آید. محققان معتقدند که میگرن شکمی حدود ۹ تا ۱۵ درصد از کودکان و نوجوانان را دربرمی گیرد.اگر چه میگرن شکم با میگرن یا سردرد ارتباط نزدیکی دارد،اما به این معنا نیست که هر کودکی با میگرن شکم‌ در بزرگسالی دچار میگرن سر خواهد شد.میگرن شکم به‌عنوان نوع دیگری از این بیماری در فهرست میگرن قرار داده‌شده است و به‌طور مشخص سندروم میگرن دوره‌ای است که در برخی موارد قبل از شروع میگرن بزرگسالی به وجود می‌آید.

 

علل میگرن شکمی

علت میگرن شکمی تقریباً ناشناخته است. اما با اختلال عملکرد دو هورمونسروتونین و هیستامین ارتباط دارد. اعتقاد بر این است که نوسانات در این دو ماده شیمیایی ممکن است دلیل میگرن شکمی باشد. همچنین به نظر می‌رسد که ارتباطی بین استرس و نگرانی وجود دارد که ممکن است به‌عنوان تحریک‌کننده این دو ماده عمل کند. اما توجه داشته باشید با وجود این که میگرن شکمی می‌تواند یک تحریک‌کننده روانی داشته باشد، یک ناراحتی روانی به حساب نمی آید.

علائم میگرن شکمی

  • از علائم میگرن شکمی درد شدید است که به طور ناگهانی بروز می دهد و ممکن است چند ساعت و یا به مدت چند روز ادامه داشته باشد .این درد در تمامی شکم احساس می شود و معمولا وقتی کودک به حالت خوابیده می شود از درد شکم کاسته می شود
  • گاهی میگرن شکمی با سر درد همراه است
  • حالت تهوع که شاید به استفراغ خاتمه یابد
  • به دنبال ترکیب نشانه های درد و حالت تهوع کودک بی اشتها می شود
  • رنگ پریدگی

 

تشخیص میگرن شکمی

تشخیص میگرن شکمی مقداری دشوار بوده و ممکن است با دردهای معمولی و دیگر بیماری های دستگاه گوارش اشتباه گرفته شود اما پزشک هنگام تشخیص، نشانه هایی مانند درد های خفیف و یا شدید بیشتر از سه روز را در صورتی که تهوع،خمیازه کشیدن،بی خوابی و سردرد و سایه های زیر چشم همراه آن باشد احتمال میگرن شکمی را در نظر می گیرد.

درمان میگرن شکمی

برای میگرن شکمی هنوز درمان به خصوصی ثابت نشده است اما معمولا سوماتریپتان برای کودکان تجویز شده و در برخی بیماران بزرگسال مسدود کننده های سروتونین می تواند مفید واقع شود.

پیشگیری میگرن شکمی

والدین باید محرک هایی که آغاز کننده میگرن شکمی در کودکان است را شناسایی کنند و به آنها آموزش های لازم را بدهند.برای مثال بعضی از خوراکی ها مانند شکلات دارای منو سدیم گلوتامات بوده و احتمال میگرن شکمی را افزایش می دهد. بهتر است این دسته از کودکان در اولین فرصت و دیدن اولین نشانه ها به متخصص اطفال مراجعه کنند تا بهترین شیوه درمانی برای کودک در نظر گرفته شود.

میگرن شکمی چیست ؟ علائم و درمان میگرن شکمی کدامند ؟

عفونت گوش خارجی : درمان های خانگی عفونت گوش شناگر +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  عفونت گوش خارجی : درمان های خانگی عفونت گوش شناگر +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

عفونت گوش خارجی : درمان های خانگی عفونت گوش شناگر

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با عارضه عفونت گوش شناگر بیشتر آشنا شوید

 

گوش شناگر در واقع عفونت گوش خارجی است که معمولا به علت باقی ماندن آب در گوش بعد از شنا بوجود می آید که محیط مطلوبی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند. هنگام استفاده از راهکارهای خانگی موثر برای درمان گوش شناگر، هدف این است که کانال گوش خشک شود تا مانع رشد باکتری ها و قارچ ها شود و همچنین این عارضه درمان شود. برای آشنایی با درمان های خانگی گوش شناگر با مجله دلگرم همراه شوید.

عفونت گوش شناگر

گوش شناگردر حیطه اصطلاحات پزشکی تحت عنوان عفونت گوش خارجی “otitis externa” نامیده می شود، گوش شناگر عفونت و التهاب گوش خارجی است که موجب التهاب کانال گوش می شود. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که آب در گوش شما گرفتار شود و باعث رشد باکتری ها یا قارچ ها شود. این عفونت هنگامی رخ می دهد که دفاع طبیعی بدن ضعیف شود، همچنین شرایطی که باعث خراشیدگی کانال گوش شود مثلا هنگام استفاده از گوش پاک کن می تواند باعث این عارضه شود، علاوه بر این جرم گوش(یا واکس گوش که به طور طبیعی توسط غددی در کانال گوش ترشح می شود و نقش محافظت کننده، نرم کننده و خاصیت ضدباکتریایی دارد) از ترشحات طبیعی و ضروری بدن است که از گوش مراقبت می کند اما پاک کردن مداوم جرم گوش، گوش را در مقابل عفونت بسیار آسیب پذیر می سازد. خارش های ناشی از حساسیت پوستی نیز موجب عفونت گوش می شوند.

علائم عفونت گوش شناگر

علائم خفیف معمولا در طول اولین نشانه های گوش شناگر ظاهر می شود، اما اگر عفونت درمان نشود و باکتری گسترش یابد، وضعیت به راحتی بدتر می شود. در ابتدا کانال گوش با خارش خفیف و قرمزی اطراف پوست بروز می کند. درد و تخلیه مایعات و ترشحات بی بو عادی و رایج است. اغلب اوقات بیشترین درد در ناحیه زبانه گوش( بخش مثلثی غضروفی جلوی سوراخ گوش) می باشد.

هنگامی که این وضعیت بدون درمان باقی می ماند، پوست با تخلیه مایعات و ترشحات بیش از حد، قرمز می شود. ممکن است گوش چرک کند. ممکن است بیمار احساس پُر بودن گوش و کاهش شنوایی را تجربه کند. در سخت ترین حالت ممکن، گوش شناگر می تواند باعث:

  • درد غیر قابل تحمل
  • تورم در گوش
  • تورم غدد لنفاوی در گردن
  • تورم گوش خارجی
  • پوست پوسته شدن گوش بیرونی

بعضی از عوامل، افرادی را در معرض خطر ابتلا به عفونت گوش خارجی یا گوش شناگر قرار می دهند، مانند کانال گوش باریک یا مودار، زندگی در آب و هوای گرم همراه با رطوبت؛ بیماران مبتلا به اگزما یا پوست خشک؛ فقدان جرم یا واکس گوش به صورت طبیعی؛ یا داشتن سابقه طولانی عفونت گوش. اکنون که دیگر متوجه شدید عفونت گوش شناگر چیست برای آشنایی با راهکارهای خانگی با ما همراه شوید.

 

درمان های خانگی برای گوش های شناگر

در حالی که اکثر افراد مبتلا به گوش شناگر می توانند به راحتی علائم را بدون هیچ عارضه ای درمان کنند، حدود ۱٪ احتمال عود و بازگشت این بیماری وجود دارد. عود مجدد این بیماری به دلیل سخت از بین رفتن باکتری های مولد عفونت است و این وظیفه شماست که عفونت را تحت کنترل خود نگه دارید. درمان های خانگی موثر عبارتند از:

۱- بطری آب داغ

برای تسکین درد گوش شناگر یک بطری آب داغ را در یک حوله بپیچید تا حرارتش پوست را نسوزاند سپس روی گوشتان قرار دهید. به جای بطری آب داغ می توانید از پد حرارتی یا حوله گرم استفاده کنید.

 

۲- سیر

سیر دارای خاصیت ضد باکتری قوی است و می تواند برای درمان عفونت گوش استفاده شود. در حالی که بعضی افراد روغن سیر را از فروشگاه غذای محلی خریداری می کنند، برخی افراد پول خود را پس انداز می کنند و خودشان روغن سیر را آماده می کنند. در یک ظرف ، حبه های متوسط سیر را رنده کنید و روغن زیتون روی آن بریزید. اجازه دهید مخلوط به مدت یک شب باقی بماند. سپس تفاله سیر ها را جدا کنید و روغن سیر را داخل گوش بمالید.

 

۳- الکل مالشی و سرکه سفید تقطیر شده

برای درمان عفونت و خارش گوش، مقدار مساوی از الکل مالشی ضدعفونی کننده و سرکه سفید تقطیر شده را با هم ترکیب کنید.با استفاده از یک قطره چکان استریل شده، چند قطره را در گوش بریزید. سر خود را کج کنید تا مخلوط وارد کانال گوش شود. با اندکی تکان دادن لاله گوش مخلوط بیشتر وارد مجرای گوش می شود. برای چند دقیقه، سر خود را کج و یا پایین نگه دارید. سپس صاف بنشینید و گوش خود را به سمت شانه تان کج کنید تا قطرات اضافی از گوش خارج شوند. سپس گوش تان را با تکه پارچه یا پنبه خشک کنید.

۴- سرکه

اگر گوش درد دارید، یک کمی سرکه را با آب مخلوط کنید و چند قطره را به داخل گوش بچکانید.

۵- روغن بچه

مقدار کمی روغن بچه را حرارت دهید اما به حدی گرم کنید که بتوانید داخل گوش قرار دهید. روغن بچه را با استفاده از قطره چکان به داخل گوش بچکانید. برای جلوگیری از تخلیه روغن، پنبه توپی را داخل گوش خود قرار دهید.

۶- سشوار کشیدن

هنگامی که آب در گوش گیر افتاده است، از سشورا استفاده کنید. زیرا با خشک کردن گوش با کمک سشوار مولکول های آب تبخیر می شوند. اما مراقب باشید از فاصله خیلی نزدیک سشوار نکشید.

۷- روغن معدنی(وازلین)

قبل از رفتن به شنا یا حمام بخار، چند قطره روغن معدنی را در گوش هایتان بچکانید تا از عفونت گوش در امان بمانید. مثلا می توانید مقداری پنبه را به وازلین آغشته کنید و درون گوش خود قرار دهید. وازلین همه رطوبت را جذب می کند و گوش را گرم و خشک نگه می دارد.

عفونت گوش خارجی : درمان های خانگی عفونت گوش شناگر

خارش مقعد: ۱۸ درمان فوری و خانگی خارش مقعد +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  خارش مقعد: ۱۸ درمان فوری و خانگی خارش مقعد +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

۱- مخلوط آب هویج، سیب سبز و زنجبیل

آب هویج، آب سیب سبز و کمی عصاره زنجبیل تازه را مخلوط کنید این معجون درمان خارش مقعد را نوش جان کنید.

۲- سیر خام درمان خارش مقعد

قبل از صبحانه، ۳ حبه سیر خام خرد شده بخورید. می توانید با یک لیوان آب میل کنید و سپس یک کاسه بلغور جو دوسر برای صبحانه بخورید. این کار را هر روز برای یک هفته انجام دهید. با کمک این روش نه تنها از شر کرم هایی که باعث خارش می شوند خلاص می شوید، بلکه کلسترول و فشار خون شما را نیز کاهش می دهد. فراتر از همه این ها سیر دارای خواص ضد قارچی و ضد ویروسی است.

۳- روش اِنما یا تنقیه

تنقیه یا اِنما(enema )روشی است که باعث تخلیه سریع روده شده و به پاکسازی آن کمک می کند. این روش در واقع وارد کردن دارو از طریق مقعد است. با آب گرم (به اندازه کافی برای کیسه مخصوص انما) و ¼ فنجان مایع کلروفیل یک اِنما درست کنید. از این روش یک بار در روز استفاده کنید. با کمک کیت و شیلنگ تنقیه محلول را وارد مقعد کنید. این روش، به پاکسازی روده ها کمک می کند.

۴- روغن جوانه گندم

با یک پد گرم و مرطوب قسمت مقعد را پاک کنید و سپس روغن جوانه گندم را روی مقعد بمالید.

۴۰درصد تخفیف واقعی در سفارش آنلاین غذا از چیلیوری

۵- روغن نارگیل اصل

پس از پاک کردن مقعد با استفاده از پد گرم و مرطوب ، ناحیه مقعد را به روغن نارگیل اصل آغشته کنید.

۶- ژل آلوئه ورا و روغن درخت چای

مخلوط ژل آلوئه ورا و روغن درخت چای را به ناحیه مقعد بمالید تا خارش و سوزش مقعد درمان شود.

۷- سیر خام و سرکه سیب

هنگام صبح اول از همه سیر خام بخورید سپس سرکه سیب را به ناحیه مقعد بمالید.

۸- ژل پترولیوم یا وازلین

روغن ژل پترولیوم (وازلین) را به مقعد بمالید. این روش خارش و سوزش مقعد را تسکین می کند و شکاف و فیشر هایی که در اثر خراش ایجاد می شود را نیز درمان می کند.

۹- روغن کرچک و روغن نارگیل

برای کاهش خارش مقعد، اطراف مقعد را با روغن کرچک و روغن نارگیل آغشته کنید.

۱۰- روغن بادام

برای درمان خشکی و خارش مقعد، روغن بادام را به ناحیه مقعد بمالید.

۱۱- گیاه نارون کوهی

پس از تمیز کردن ناحیه مقعد، کاغذ توالت را با پماد نارون کوهی مرطوب کنید و روی مقعد قرار دهید.

۱۲- آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از داروهای خانگی مفید برای درمان خارش مقعد است. از لوسیون، صابون یا کرم آلوئه ورا برای حفظ سلامتی پوست خود استفاده کنید.

۱۳- صابون درخت چریش

درخت چریش که به عنوان برگ‌های مارگوزا یا نئم نیز معروف است، برای درمان خارش مقعد موثر است. شما همچنین می توانید از صابون مارگوزا (نئم) برای تمیز کردن ناحیه مقعد استفاده کنید.

۱۴- روغن چوب درخت صندل

روغن چوب صندل را با روغن نارگیل یا روغن کنجد مخلوط کنید و به آرامی در ناحیه آسیب دیده مقعد ماساژ دهید. این یکی از داروهای خانگی مفید برای درمان خارش و سوزش مقعد است.

۱۵- روغن کافور

پنج گرم کافور را به ۱۰۰ گرم روغن نارگیل در یک بطری شیشه ای اضافه کنید. محکم درب آن را ببندید و دور از نور خورشید نگه دارید. این ترکیب را روزانه برای درمان خارش روی مقعد بمالید.

۱۶- سرکه سیب

یک پنبه توپی را در سرکه سیب فرو کنید و روی ناحیه مقعد قرار دهید. اگر ناحیه مقعد جراحتی داشته باشد، ممکن است احساس سوزش کنید.

۱۷- خیار

پوره خیار را آماده کنید و آن را به ناحیه مقعد بمالید تا خارش آن درمان شود.

۱۸- ماست

ماست خواص آنتی باکتریال دارد . ماست را به ناحیه مقعد بمالید سپس آن را کاملا و به آرامی با آب گرم شستشو دهید.

divider

سوالات شما کاربران عزیز

سوال

نزدیک مقعدم خارش و سوزش دارد. کرم ها و لوسیون هایی برای رفع خارش و سوزش مقعد استفاده می کنم، اما از مصرف داروهای شیمیایی می ترسم، زیرا ممکن است وضعیتم را بدتر کند. آیا می توانید برخی از داروهای خانگی موثر را برای رفع مشکل خارش مقعد توضیح دهید.

جواب

خارش مقعد واقعا ناراحت کننده و اغلب شرم آور است، هنگامی که علت خارش مقعد مشخص شود، مشکل باید از بین برود. دلایل زیادی وجود دارد که باعث خارش ناحیه مقعد می شود، مانند بیماری پسوریازیس، اگزما، و حتی هموروئید . در عین حال شما می توانید برخی از درمان های خانگی خارش مقعد طبیعی را امتحان کنید.

خارش مقعد: ۱۸ درمان فوری و خانگی خارش مقعد

چشم صورتی : درمان های خانگی بیماری چشم صورتی +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  چشم صورتی : درمان های خانگی بیماری چشم صورتی +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

چشمان ما دریچه ای به سوی جهان هستند و حساس ترین عضو بدن هستند، اگر مراقب این عضو حساس نباشید، می تواند به مشکلاتی مانند سوزش، خشکی، عفونت چشم، آب مروارید و حتی کوری مبتلا شود. شرایط خاص چشم یک فرد می تواند نشان دهنده این باشد که دچار یک بیماری یا عفونت شده است. به عنوان مثال، تاری دید ممکن است نشانه ای از دیابت باشد، چشم های زرد می تواند نشانه ای از هپاتیت باشد و تغییرات قابل ملاحظه در اندازه مردمک چشم می تواند نشانه وجود یک تومور در بدن باشد. التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت( Conjunctivitis)، معمولا تحت عنوان بیماری چشم صورتی نامیده می شودو یکی از عفونت های آزار دهنده و بسیار مسری است. قبل از توضیح داروهای خانگی موثر برای درمان بیماری چشم صورتی ابتدا توضیح مختصری در مورد این بیماری خواهیم داد.

در این رابطه بیشتر بدانید: پیرچشمی چیست ؟ علائم و درمان پیر چشمی چیست؟

عفونت چشم صورتی

ممکن است غشائی که سفیدی چشم را پوشش می دهد همراه با قسمت داخلی پلک ها ملتهب شود و باعث بیماری چشم صورتی شود. این وضعیت دشوار است چرا که با علائم قرمزی، درد چشم، خشکی، سوزش، تاری دید و ترشحات چسبنده همراه است. متاسفانه این بیماری به راحتی از دیگران قابل سرایت است.

مطلب پیشنهادی

40درصد تخفیف واقعی در سفارش آنلاین غذا از چیلیوری

۴۰درصد تخفیف واقعی در سفارش آنلاین غذا از چیلیوری

علت و درمان گزانتلاسما (دانه های زرد رنگ روی پلک) چیست ؟

بنابراین، چه چیزی باعث بروز عفونت چشم صورتی می شود؟ این بیماری می تواند نتیجه ای از عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، عفونت حاد تنفسی یا بیماری مانند سرخک، تبخال و هرپس سیمپلکس(تبخال) یا هرپس زوستر(زونا) باشد. همچنین می تواند توسط باکتری هایی مانند استافیلوکوک ها، استرپتوکوک ها و هموفیلوس ایجاد شود. حتی خطرهای زیست محیطی مانند باد، دود، گرد و غبار و واکنش های آلرژیک به گرده، گرد و غبار یا چمن می تواند این عفونت را ایجاد کند. سایر علل عفونت چشم صورتی عبارتند از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا قوس الکتریکی در هنگام جوشکاری و همچنین مسدود بودن مجاری اشک یا تخلیه ناکافی آن می باشد.

divider

روش های خانگی درمان عفونت چشم صورتی

درمان چشم صورتی ممکن است شامل قطره های بدون نسخه و پماد یا داروهای خانگی طبیعی باشد. با این حال، استفاده از کمپرس گرم روی چشم آسیب دیده چندین بار در روز به کاهش ناراحتی و درد کمک می کند. روش های خانگی زیر را برای درمان چشم صورتی می توانید امتحان کنید.

۱٫ روش هومیوپاتی

داروهای هومیوپاتی عموما منشا طبیعی دارند که بیش از ۷۰% از گیاهان ۲۰% از عناصر وکانی ها مواد طبیعی (فلزات نمکها اسیدها )و باقی از منابع حیوانی تهیه می شوند. برخی از داروهای هومیوپاتی خانگی و طبیعی برای درمان عفونت چشم صورتی عبارتند از: شقایق نُعمانی(گُل باد)، گیاه گل خوش و گیاه بلادونا.

گیاه گل‌خوش (نام علمی: Euphrasia)، یکی از درمان‌های گیاهی مؤثر برای عفونت‌های چشمی، به‌خصوص ورم ملتحمه یا چشم صورتی است. قدرت چرک‌خشک‌کنی گُل‌خوش، روند بهبود را سریع‌تر و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند. می توانید با کمک دمنوش گیاه گل خوش خودتان در منزل محلول شستشو دهنده چشم بسازید و یا می‌توانید از قطره چشم هومیوپاتی ۱۰٪ گل‌خوش استفاده کنید تا از سوزش یا التهاب چشم خلاص شوید. قطره های چشم هومیوپاتی و شستشو دهنده های چشم که از گیاه گل خوش و یا بابونه ساخته شده اند، برای درمان چشم صورتی موثرند.

۲٫ اسید بوریک

محلول شستشو دهنده اسید بوریک می تواند به درمان درد ناشی از چشم صورتی کمک کند، زیرا چشم آلوده را تمیز و آرام می کند. حتی کمپرس گرم بر روی چشم آسیب دیده می تواند به تسکین درد عفونت چشم صورتی کمک کند. اسید بوریک در درمان مشکلات مربوط به عفونت چشم مانند قرمزی، خشکی، احساس سوزش و آب‌ریزش مؤثر است. خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدقارچ ملایم آن به درمان عفونت و تسکین سوزش کمک می‌کند.

نصف قاشق چای‌خوری اسید بوریک دارویی را در یک لیوان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید. محلول را بجوشانید و اجازه بدهید خنک شود. محلول را صاف کنید. از این محلول برای شست‌و‌شوی چشم استفاده کنید یا با کمک پنبه روی چشم بگذارید. سه بار در روز چشم‌ها را با این محلول شست‌و‌شو بدهید. هر بار از محلول تازه استفاده کنید

۳٫ چای کیسه ای

قرار دادن چای کیسه ای روی چشم می تواند درد و آلرژی چشم صورتی را کاهش دهد. چای کیسه ای را در آب جوش قرار دهید و اجازه دهید خنک شوند سپس آن را بر روی چشم آلوده و عفونی شده قرار دهید.

۴٫ کالاندولا (گل همیشه بهار)

گیاه کالاندولا، یک ضدعفونی کننده مناسب برای کاهش تحریک و سوزش چشم ناشی از آلاینده ها و آلرژی هاست و در برابر خارش و التهاب چشم موثر است. به طور کلی به عنوان یک کمپرس و شستشو دهنده چشم استفاده می شود. مقداری از این گیاه را در آب بجوشانید و سپس آن را صاف کنید و با استفاده از این محلول ۲ تا ۳ بار در روز چشم‌تان را شستشو دهید.

۵٫ گل یاس

آب مقطری که در آن گل یاس خیس خورده است، هنگام شب به عنوان قطره چشم استفاده کنید این گیاه برای درمان عفونت چشم صورتی شگفت انگیز است، مخصوصا برای چشمی که دارای ترشحات زرد رنگ است.

۶٫ عسل

عسل را با آب گرم مخلوط کرده و روی چشم آسیب دیده بگذارید . عسل برای تسکین درد چشم صورتی فوق العاده است. با این حال، ممکن است چشمانتان کمی سوزش داشته باشد.

۷٫ آب نمک

پنبه توپی را در آب نمک جوشانده شده فرو کرده و روی پلک قرار دهید، آب نمک عفونت را را از بین می برد.

۸٫ بابونه

گیاه بابونه را در آب جوشانده و آن را از صافی بگذرانید و پنبه را در محلول آغشته کنید و روی چشم قرار دهید، این محلول زمانی که روی چشم آسیب دیده قرار می گیرد، عفونت را از بین می برد.

۹٫ گیاه گل خوش

گیاه گل خوش (نام علمی: Euphrasia )یک راه موثر برای درمان چشم صورتی است. یک قاشق چای‌خوری گل‌خوش را به‌مدت ۱۰ دقیقه در مقداری آب بجوشانید. اجازه بدهید خنک شود، سپس آن را صاف کنید. چند بار در روز از این محلول برای شست‌و‌شوی چشم استفاده کنید؛ و یا با کمک پنبه روی چشم آلوده قرار دهید.

استفاده مناسب از داروهای خانگی به درمان عفونت چشم صورتی کمک خواهد کرد. با این حال، قبل از استفاده از این داروها، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

چشم صورتی : درمان های خانگی بیماری چشم صورتی

آیا در مورد بیماری نقرس اطلاعاتی دارید؟+جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد آیا در مورد بیماری نقرس اطلاعاتی دارید؟+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

با دلگرم همراه باشید تا با بیماری نقرس بیشتر آشنا شوید.

بیماری نقرص

بیماری نقرص

مطلب پیشنهادی

40درصد تخفیف واقعی در سفارش آنلاین غذا از چیلیوری

۴۰درصد تخفیف واقعی در سفارش آنلاین غذا از چیلیوری

نقرس یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل می باشد که با درد همراه است. نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می آید. یکی از عوامل افزایش دهنده ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی “پورین” است.

اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می گردد که بیشتر در انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزک پا، زانو و آرنج ظاهر می شود.حدود ۹۵ درصد از مردان و ۵ درصد از زنان دچار نقرس می شوند. زنان قبل از یائسگی، جزو گروه درگیر با نقرس می باشند.

بیماری نقرس یکی از موارد بسیار پیشرفته بیماری آرتروز است. از نظر آماری، خطر ابتلای مردان به این بیماری سه برابر بیشتر از زنان است. هنگامی که فردی به این بیماری دچار می شود، خوردن برخی از غذاهای خاص موجب عود کردن نشانه های بیماری در او خواهد شد و عده ای اعتقاد دارند که گوجه فرنگی نیز در این لیست قرار دارد.

با توجه به اینکه نیوزلند دارای آماری ۵ درصدی در ابتلا به نقرس است، دانشمندان مطالعات خود را در این کشور به انجام رسانده اند. محققان دانشگاه اوتاگو در این تحقیقات از ۲۰۵۱ نفر مبتلا به نقرس در نیوزلند خواستند پرسشنامه هایی در این زمینه پر کنند. ۷۰ درصد از این افراد اعلام کردند که حداقل یک ماده موجب تحریک نقرس در آنها شده است.

از میان این افراد نیز ۲۰ درصد آنها نام گوجه فرنگی را در قسمت موادی که موجب تحریک نقرس در آنها شده است، نوشته بودند.در این تحقیقات مشخص شده است که گوجه فرنگی به عنوان چهارمین ماده غذایی مورد مصرف منجر به عود کردن نقرس بوده است. به این ترتیب دانشمندان به سراغ سوابق پزشکی تعداد ۱۲ هزار و ۷۲۰ بیمار آمریکایی رفتند.

آنها دریافتند که مصرف گوجه موجب بالا رفتن میزان اسید اوریک در بدن فرد می شود که این ماده عملا یکی از عوامل مهم در ابتلا به نقرس محسوب می شود.

بیماری نقرص

علایم ابتلا به بیماری نقرس

نشانه های و علایم ابتلا به این بیماری تقریبا شدید بوده و معمولا ناگهانی و در شب اتفاق می‌افتند،

این نشانه ها شامل:

  • درد شدید مفاصل. نقرس معمولا انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما ممکن است در مفاصل دیگر از جمله مفاصل پا، زانو، آرنج و یا دستهایتان هم رخ دهد.
  • درد ایجاد شده توسط نقرس معمولا در ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه در بیشترین حد خود است.
  • باقی ماندن درد مفاصل. بعد از آرام شدن درد شدید اولیه، بعضی از مفاصل ممکن است از چند روز تا چند هفته ملتهب و دردناک باشند. هرچه حملات این بیماری قدیمی تر شود، درد آن بیشتر باقی می‌ماند.
  • التهاب و سرخی. مفصل و یا مفاصل مبتلا متورم، حساس و قرمز می‌شوند.

بیماری نقرص

آیا شما در معرض خطر هستید؟

بعضی مشکلات احتمال بروز نقرس را افزایش می دهند. این مشکلات و بیماری ها شامل: افزایش فشار خون ، دیابت نوع ۱ و ۲ ، کلسترول بالا ، مشکلات گوارشی ، کاهش توده عضلانی، چاقی ، مصرف غذاهای پورین دار، گرسنگی یا کم خواری، بیماری های کلیوی و لوسمی (سرطان خون) و پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) و ناهنجاری در هموگلوبین.

توصیه به افراد مبتلا به نقرس

  • آب زیادی بنوشند( روزی ۲ تا ۳ لیتر). حتماً ۱ لیوان آب، قبل از خواب بنوشند، زیرا این کار به کم شدن اسید اوریک کمک می کند.
  • وزن خود را ایده آل و ثابت نگه دارند.
  • اگر اضافه وزن دارند، وزن خود را کم کنند، اما برای کاهش سریع وزن نباید گرسنه بمانند یا کم خواری کنند،، زیرا کاهش سریع وزن، باعث افزایش اسید اوریک و به دنبال آن بدتر شدن نقرس می گردد. حداکثر کاهش وزن مجاز ۵۰۰ گرم در هفته می باشد.
  • از خوردن غذاهای پورین دار اجتناب کنند.
  • از ریختن روغن زیاد در غذا جدا خودداری کنند.

بیماری نقرص

عواملی که موجب افزایش اسید اوریک و ایجاد نقرس می شوند

  • در واقع افزایش تولید اسید اوریک به وسیله بدن
  • اصولا کاهش خروج اسید اوریک توسط کلیه ها
  • افزایش دریافت غذاهای پورین
  • وجود بیماری های حاد
  • ایجاد ضربه روحی
  • انجام جراحی
  • داشتن تب
  • کمبود آب بدن
  • مشکل خوردن بیش از حد شام
  • بعضی از داروها مانند: آسپرین

این بیماری باعث ایجاد درد مفاصل می‌شود و معمولاً خود را از انگشت بزرگ پا نشان می‌دهد.رژیم غذایی مناسب برای مقابله با این بیماری می‌تواند دردها و مشکلات ناشی از آن را کاهش دهد.

بیماری نقرص

آنچه در بیماری نقرس نباید بخورید

کله پاچه (سیرابی، جگر، قلوه و غیره) باید به طور حتم از بشقاب‌های شما حذف شود. برخی از غذاهای دریایی مانند ماهی کولی، ساردین، تخم ماهی و غیره نیز جایی در برنامه‌ی غذایی شما ندارند.

در رژیم غذایی مناسب برای مقابله با بیماری نقرس سبزیجاتی مانند اسفناج، مارچوبه و قارچ نیز جزو ممنوعه‌ها محسوب می‌شوند.توجه داشته باشید که نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های الکلی نیز برای شما مضر خواهد بود.

بیماری نقرص

این مواد غذایی را محدود کنید

مصرف ماهی آزاد، ماهی قزل آلا و غذاهای دریایی دیگر را محدود کنید. این توصیه در مورد حبوباتی مانند عدس، لوبیا، نخودفرنگی و غیره، همچنین تخم مرغ، شیر و پنیر نیز صادق است.

این مواد غذایی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که برای مقابله با اسید اوریک خون میوه و سبزیجات مفیدند. برای همین لازم است که میوه و سبزیجات زیاد و متنوعی در طول روز مصرف کنید.

توصیه می‌کنیم مصرف گیلاس، توت فرنگی، انگور، کرفس، چغندر، آرتیشو، لوبیا سبز، سیب زمینی، سبزیجات برگ سبز و جعفری را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. توصیه می‌کنیم همچنین ویتامین C و مواد غذایی سرشار از فیبر را دریابید.

باید بدانید که فیبرها به دفع اوره کمک زیادی می‌کنند. برای مقابله با نقرس باید مایعات زیادی بنوشید.توصیه می‌کنیم آب، آب سبزیجات تازه و آب مرکبات را در الویت قرار دهید. لازم است که روزانه دو لیتر از این مایعات را میل کنید.

بیماری نقرص

راههای تشخیص بیماری نقرس

آزمایشهایی که برای تشخیص این بیماری استفاده می‌شوند شامل:

آزمون مایع مفصل. پزشکتان ممکن است توسط سرنگ برای کشیدن مایعات از درون مفصل مبتلا اقدام کند. زمانیکه این مایع زیر میکروسکوپ بررسی شود، نشان می‌دهد که کریستال در آن وجود دارد یا خیر.

آزمایش خون. پزشکتان برای بررسی میزان اسید اوریک در خون شما، ممکن است، آزمایش خون برایتان تجویز کند. توجه کنید که بعضی از افراد با اینکه اسید اوریک بالایی دارند هیچگاه به بیماری نقرس مبتلا نمی‌شوند و همچنین بعضی از افراد با اینکه اسید اوریک نرمالی دارند دچار این بیماری می‌شوند.

بیماری نقرص

بیماری نقرص

بهترین راه های درمان نقرس

درمان نقرس شامل دو مرحله است. در مرحله اول باید سعی کرد تا حمله نقرسی یعنی درد و تورم مفصل بیمار سریعا کاهش یابد و مرحله بعدی درمان پیشگیری از بروز حملات بعدی است. برای کاهش درد و التهاب مفصل از اقدامات زیر استفاده میشود.

  • سرد کردن مفصل
  • بالا نگه داشتن مفصل
  • مصرف داروهای ضد التهابی مانند بروفن یا ایندومتاسین
  • مصرف داروهایی مانند کلشی سین در صورتیکه بیمار به دلایلی نتواند از داروهای ضد التهابی استفاده کند
  • مصرف کوتاه مدت کورتیکوستروئیدها در صورتیکه بیمار به علت مشکلات کلیوی نتواند از کلشی سین استفاده کند.
  • در درمان بلند مدت، هدف کاهش اسید اوریک بدن است تا بتوان از آن طریق احتمال بروز حملات بعدی را کاهش داد. اقدامات زیر در این راستا انجام میگیرند.
  • تغییر رژیم غذایی بطوریکه بدن اسید اوریک کمتری تولید کند. مصرف کمتر گوشت قرمز ، جگر و کلیه و غذاهای دریایی و حبوبات که پروتئین زیادی دارند مهم است.
  • مصرف داروهایی که موجب دفع بهتر اسید اوریک از طریق ادرار شود مانند پروبنسید یا داروهایی که موجب کاهش تولید آن در بدن میشوند مانند آلوپورینول. نکته مهم در استفاده از این داروها اینست که باید بعد از اتمام حملات نقرسی مصرف شوند و گرنه ممکن است موجب تشدید حمله شوند.
  • مصرف آب فراوان برای افزایش دفع آن از کلیه
  • کاهش وزن
  • ورزش
  • در صورت تخریب شدید مفصلی ممکن است نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل وجود داشته باشد.

عوارض خطرناک بیماری نقرس

علت و علائم سکته مغزی در کودکان چیست ؟ +جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد  علت و علائم سکته مغزی در کودکان چیست ؟ +جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

سکته مغزی در کودکان نیز رخ می‌دهد و پزشکان اغلب آن را نادیده می‌گیرند. این بیماری، جزو ده علت شایع مرگ و میر در کودکی است و بیش از نیمی از کودکان نجات یافته از آن، مبتلا به نواقص مادام العمر می‌شوند. این نواقص می‌توانند شامل صرع، ناتوانی‌های جسمی و اختلالات گفتاری و یادگیری باشند.

سیستم‌های تشخیص سریع و درمان سکته مغزی در افراد بزرگسال بسیار کارآمد هستند. در مقابل، تشخیص سکته مغزی در کودکان ممکن است بیش از یک روز طول بکشد. درنتیجه، این کودکان زمان مفید برای انجام شدن مداخلات سرنوشت ساز را از دست می‌دهند. از جمله این مداخلات بازگرداندن جریان خون به مغز به منظور به حداقل رساندن صدمات بافتی است.

divider

سکته مغزی در کودکان

سکته مغزی به دو گروه عمده تقسیم بندی می‌شود.

سکته مغزی ایسکمیک: زمانی به وجود می‌آید که یک پلاک یا لخته خون مسیر رگ را ببندد.

مطلب پیشنهادی

40درصد تخفیف واقعی در سفارش آنلاین غذا از چیلیوری

۴۰درصد تخفیف واقعی در سفارش آنلاین غذا از چیلیوری

سکته مغزی هموراژیک : در اثر پارگی عروق مغزی ایجاد می‌شود.

هر دو نوع سکته مغزی در کودکان رخ می‌دهند، اما سکته هموراژیک شایع‌تر است.

همه ساله در استرالیا سکته مغزی در ۳۰۰ کودک تشخیص داده می‌شود. یک چهارم این موارد در نوزادان تازه متولد شده، یک سوم در کودکان زیر یک سال و نیمی از موارد در کودکان زیر پنج سال رخ می‌دهد.

علل سکته مغزی در کودکان متفاوت با بزرگسالان است. تقریبا نصف کودکانی که به سکته مغزی مبتلا می‌شوند، ناهنجاری‌هایی در عروق مغزی خود دارند.

یک چهارم آن‌ها از نواقص قلبی مادرزادی مانند وجود سوراخ در قلب رنج می‌برند. علت بیماری در برخی از موارد ناشناخته است.

سکته مغزی در کودکان چگونه رخ میدهد؟

اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد٬این قسمت از مغز دیگر نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی کودکان می نامند

علت سکته مغزی در کودکان

سکته مغزی کودکان جزو مشکلاتی است که به دلیل ضعیف و حساس بودن مغز نوزاد می تواند با کوچکترین اشتباهی در مراقبت از نوزاد رخ دهد.

بی قراری نوزاد با توجه به سن و شرایط وی می تواند متفاوت باشد. این دلایل دل درد نوزاد تا مشکلات گوارشی و مشکلات دستگاه گوارش را در بر می گیرد.

همچنین احساس گرما در نوزاد سبب بی قرار وی خواهد شد و بهترین راه برای برطرف کردن این بی قراری، نوازش وی و یافتن علت آن است.

تکان دادن زیاد نوزاد بی قرار سبب می شود رگ های مغز وی پاره شود و در اثر این پارگی خونریزی مغزی برای نوزاد به وجود می آید، گاهی این مسئله فوت وی را به دنبال خواهد داشت.

سکته مغزی کودکان می تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ های خون رسان مغز ایجاد شود.

علائم سکته مغزی در کودکان

برخی علائم سکته مغزی در کودکان مشابه با بزرگسالان است. این علائم می‌توانند شامل

  • ضعف در عضلات صورت دست‌ها یا پاها
  • اختلالات تکلم
  • سردردهای شدید
  • احتمال بروز تشنج و بیهوش شدن

در صورتیکه والدین هر یک از علائم ضعف ناگهانی در صورت، دست‌ها و پاها، تشنج طولانی و بیهوشی را در کودک خود مشاهده کنند، باید سریعا با اورژانس تماس بگیرند.

علت و علائم سکته مغزی در کودکان چیست ؟

درمان های خانگی برای فیشر(شقاق) مقعدی+جزئیات کامل و عکس

۱۸ درمان خانگی برای فیشر (شقاق) مقعدی

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد درمان های خانگی برای فیشر(شقاق) مقعدی+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

درمان های خانگی برای فیشر(شقاق) مقعدی

شقاق مقعدی (فیشر آنال) یک زخم باز یا پارگی در پوست اطراف مقعد است. افراد سالخورده ممکن است دچار پارگی و شکاف هایی در اطراف مقعدشان شوند ، این شکاف ها علت رایج خونریزی مقعدی در نوزادان نیز می باشد. فیشر عارضه ای بسیار رایج است و می تواند همه سنین را تحت تاثیر بگذارد . فیشر معمولا با حرکات روده ای دردناک همراه است و احتمال این که وضعیت آن شدیدتر شود نیز وجود دارد. فیشر مقعد در اغلب موارد در طول چند هفته درمان می شود، اما اگر بهبودی حاصل نشد می توانید از راهکار های خانگی کمک بگیرید. در این مقاله سعی داریم ۱۸ درمان خانگی فیشر مقعدی را برایتان توضیح دهیم. با مجله دلگرم همراه باشید.

علت های فیشر(شقاق) مقعدی

هر گونه زخم یا ترومای مقعد می تواند باعث فیشرهای مقعدی شود و معمولا حرکات روده را تحت تاثیر قرار می دهد. ترومای ناشی از مدفوع سفت یا اسهال طولانی نیز می تواند باعث ایجاد فیشر مقعدی شود. گاهی اوقات اشیاعی مانند یک دماسنج رکتوم، دستگاه انما(برای پاکسازی روده)، دستگاه آندوسکوپی یا پروب اولتراسوند برای بررسی غده پروستات، نیز باعث تروما و فیشر می شوند.

در زنان، زایمان می تواند یک فیشر مقعدی(آنال) ایجاد کند، به این ترتیب که پارگی و شکاف می تواند پوست بین دیواره پشت واژن و مقعد ( که تحت نام پروینئوم شناخته می شود) را تحت تاثیر قرار دهد. سایر علت های دیگر شقاق مقعدی عبارتند از بیماری کرون(التهاب رودهسرطان مقعد، لوسمی یا سرطان خون و انواع عفونت هایی مانند کلامیدیا، تبخال، سل، سیفلیس، سوزاک و ویروس HIV .

علائم و نشانه های شقاق مقعد

 

  1. درد هنگام حرکت روده (می تواند شدید باشد)
  2. درد بعد از حرکت روده (می تواند تا چند ساعت ادامه یابد)
  3. خون قرمز روشن در مدفوع یا کاغذ توالت پس از رفتن به حمام
  4. خارش یا سوزش در اطراف مقعد
  5. شکاف قابل مشاهده در پوست اطراف مقعد
  6. یک توده کوچک روی پوست نزدیک شقاق مقعد

روش های خانگی برای فیشر (شقاق) مقعدی

بسیار مهم است که شقاق مقعدی را درمان کنید، زیرا شکاف پوست می تواند به عضلات اطرافش گسترش یابد. فیشرهای درمان نشده همچنین می توانند علائم و درد بیشتری را به همراه داشته باشد. درمان های خانگی زیر برای فیشرهای مقعدی در کاهش ناراحتی، درمان پارگی و جلوگیری از عوارض ناشی از فیشر موثر هستند.

divider

مطلب پیشنهادی

40درصد تخفیف واقعی در سفارش آنلاین غذا از چیلیوری

۴۰درصد تخفیف واقعی در سفارش آنلاین غذا از چیلیوری

درمان خانگی شقاق مقعدی (فیشر)

۱- استفاده از پودر بچه

پس از استحمام، به ناحیه شقاق پودر نوزاد بزنید. این درمان خانگی باعث می شود که منطقه آسیب دیده بدنتان خشک شود در نتیجه حساسیت را در طول روز کاهش می دهد.

۲- درمان اسهال

اگر از شکاف مقعدی و اسهال رنج می برید، به دنبال راه هایی برای درمان اسهال طولانی باشید. یبوست و یا اسهال شدید به همراه زور زدن طولانی مدت حین دفع باعث خراش لبه مقعد، شقاق ساده و یا زخم حاد در حاشیه مقعد می‌شود. در برخی بیماران به دلیل عدم درمان مناسب، فیشر مقعدی ترمیم نشده و ناحیه مقعد دردناک می‌گردد به طوری که با هر بار دفع، زخم مجدداً آسیب دیده و باز می‌شود.

۳- خاراندن محل فیشر ممنوع

ممکن است به دلیل خارش و سوزش ناحیه فیشر مشغول به خاراندن ناحیه آسیب دیده شوید، اما با این کار شرایط را بدتر خواهید کرد.

۴- مصرف فیبر

مقدار مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش دهید. سعی کنید برای بهبودی فیشر مقعدی و رفع یبوست۲۵ تا ۳۰ گرم در روز فیبر مصرف کنید. پیشنهاد می کنیم میوه هاو سبزیجات تازه، آجیل و دانه و غلات کامل را مصرف کنید. برای جلوگیری از نفخ و گاز به تدریج مواد غذایی فیبر دار مصرف کنید.

۵- مصرف داروی متاموسیل برای رفع یبوست

یک ملین فیبر دار(ضد یبوست) که حاوی پسیلیوم است، مثلا داروی متاموسیل، برای رفع یبوست و تسهیل مدفوع و بهبود حرکات روده مصرف کنید.

۶- مصرف وازلین

ژله پترولیوم یا وازلین با خصوصیت روانکاری مناسب باعث حفاظت از کانال مقعدی می شوند و باعث می شود حرکت روده بسیار ساده تر شود. توصیه می شود که وازلین یا ژله پترولیوم حدود ۲/۱ اینچ به داخل رکتوم(مقعد) وارد شود.

۷- کاهش وزن

اگر شما مستعد ابتلا به شقاق مقعد هستید، توصیه می شود که وزن اضافی تان و در نتیجه چربی ناحیه باسن را کاهش دهید، تا احتمال تعریق دراین ناحیه کاهش یابد، زیرا تعریق روند بهبود فیشر را کند می کند و باعث خارش بیش‌تر و بدتر شدن بواسیر می‌شود.

۸- پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون برای درمان شقاق مقعد توصیه می شود

۹- عصاره گیاه آلوئه ورا

استفاده از ضماد آلوئه ورا در ناحیه مقعد باعث بهبودی شکاف مقعدی و تسکین درد می شود.

۱۰- نوشیدن مقدار زیادی مایعات

نوشیدن مقدار زیادی مایعات از یبوست، که عامل بدتر شدن فیشر مقعدی است، جلوگیری می کند. به عنوان مثال، شما می توانید ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا حرکات روده ای بهتر شود.

۱۱- تحرک داشتن

دو مزیت برای ورزش منظم به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر در روز وجود دارد. فعالیت بدنی متوسط نه تنها منجر به حرکات روده ای منظم می شود، بلکه جریان خون به تمام قسمت های بدن افزایش می یابد و این باعث تسریع در بهبودی شقاق مقعد می شود.

 

۱۲- زور زدن در توالت ممنوع

زور زدن و نشستن بیش از حد در توالت می تواند باعث ایجاد فشار و در نتیجه فیشر مقعدی شود و یا ممکن است یک شکاف جدید ایجاد کند یا شقاق درمان شده را باز کند.

۱۳- آب گرم

حمام داغ یا حمام گرم موجب ریلکسیشن و آرام سازی عضلات اسفنکتر مقعد(عضلات حلقوی) می شود، که این کار در کاهش درد شقاق های مقعدی موثر استد.

۱۴- تغییرات غذایی

مصرف بعضی از غذاها و عبور آن ها از روده در حقیقت می تواند باعث تحریک و حساسیت بیشتر شقاق شود. مواد غذایی ترش و گرم و تند اغلب این اثر را دارند.

۱۵- پاک کردن مقعد به آرامی

سعی کنید پس از مدفوع کردن به آرامی ناحیه مقعد را شتستشو و خشک کنید. خشک کردن با اعمال فشار روند بهبود شقاق مقعد را کند می کند.

۱۶- انتخاب دستمال توالت

نوع دستمال توالت که استفاده می کنید می تواند روند بهبودی شقاق های مقعدی را تحت تاثیر قرار دهد. از دستمال توالت سفید، بدون عطر که زبر هم نیست استفاده کنید.می توانید برای نرم تر شدن دستمال توالت اندکی آن را با آب مرطوب کنید. همچنین توجه داشته باشید که عطر و رنگ می توانند باعث تحریک و حساسیت شوند.

۱۷- دستمال کاغذی(صورت)

یکی از لطیف ترین روش های پاک کردن ناحیه فیشر مقعدی، استفاده از دستمال های حاوی لوسیون مرطوب کننده است. این نوع دستمال کاغذی کمترین مقدار حساسیت و تحریک را ایجاد می کند.

۱۸- بالش

هنگام نشستن، با قرار دادن یک بالش راحت در زیر نشیمنگاه، می توانید درد فیشر مقعد را کاهش دهید.

۱۸ درمان خانگی برای فیشر (شقاق) مقعدی