سایت فلرن

اس ام اس ها و جوک های خوب

سایت فلرن

اس ام اس ها و جوک های خوب

خانه طباطبایی ها+عکس و تاریخچه

خانه طباطبایی ها+عکس و تاریخچه

خانه طباطبایی ها در کاشان،خانه طباطبایی ها کاشان،خانه طباطبایی ها پلان،خانه طباطبایی ها اصفهان،خانه ی طباطبایی ها در کاشان

اگر می خواهید یک از زیباترین بناهای تاریخی را ببینید حتما خانه طباطبایی ها را ببینید. بهتر است بدانید که یکی از زیباترین و دیدنی ترین بناهای تاریخی کاشان، خانه طباطبایی ها است که در محله سلطان امیر احمد در بافت قدیم کاشان واقع گشتهاست.البته این خانه که از شاهکارهای هنر معماری قدیم محسوب می شود. به وسیله مرحوم سیدجعفر طباطبایی – از تجار معروف فرش آن زمان –در سال ۱۲۵۰هجری قمری بنا شده است.در واقع مجموعه تاریخی خانه طباطبایی ها هم اکنون زیرپوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می گردد.

خانه طباطبایی ها،تاریخچه خانه طباطبایی ها

لازم به ذکر است که این خانه در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در کنار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیر احمد (ع-که این بقعه نیز از آثار هنری قرن نهم و دهممی باشد) خانه با شکوهی وجود دارد و به خاطر اینکه سنگ بنای این خانه را شخصی به نام حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی بنا نهاده است به خانه طباطبایی موسوم و مشهور شده است. در واقع این خانه در زمینی به مساحت 4730 متر مربع و در حدود سال 1250 قمری با مهارت و هنرمندی معمار مشهور کاشانی استاد علی مریم بنا گردیده است.

خانه طباطبایی ها،تاریخچه خانه طباطبایی ها

بدنیست بدانید که این خانه مشتمل بر چهار صحن و حیاط می باشد که حیاط مرکزی متعلق به قسمت بیرونی و دو حیاط متعلق به اندرونی و یک حیاط متعلق به خدمه می بوده است. قسمت اندرونی: شامل اتاق پنج دری ساده در مرکز و دو حیاط در دو سوی آن و دارای سرداب هایی که بادگیر ها هوارا در آن جریان می دهند که این قسمت محل سکونت خانواده مرحوم طباطبایی بوده است و د رآنحا زندگی می کرده اند.

خانه طباطبایی ها،تاریخچه خانه طباطبایی ها

جالب است بدانید که آب خانه از دو رشته قنات دولت آبادی و نصرآبادی تأمین می شده است . التبه خانه طباطبایی دارای 5 درب ورودی می باشد که ورودی اصلی به دو ورودی اندرونی و بیرونی در قسمت هشتی تقسیم می گردد.

خانه طباطبایی ها،تاریخچه خانه طباطبایی ها

بدنیست بدانید که علت پیچ و خم های راهرو های ورودی جهت شکستن اختلاف ارتفاع و نداشتن دید مستقیم است. لازم به توضیح است که خانه مسکونی وزادگاه شادروان “سپیده کاشانی” – شاعر بزرگ معاصر – نیز در کنار خانه تاریخی طباطبایی و در جنوب آن قرار گرفته است. این مبنای تاریخی واقعا ارزش دیدن دارد

خانه طباطبایی ها+عکس و تاریخچه

مطالب مرتبط:

حمام فین کاشان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.