عطسه‌

عطسه کردن , فواید عطسه کردن , خواص عطسه کردن , چرا عطسه می کنیم

عطسه کردن , فواید عطسه کردن , خواص عطسه کردن , چرا عطسه می کنیم , عطسه چه سودی داره

به گزارش سایت جسارت عطسه‌ موجب انقباض تمامی ماهیچه‌ها از پلک تا عضله حلقوی می‌شود. هرچند علت این اتفاق همچنان نامشخص است اما برخی متخصصان معتقدند که دلیل آن می‌تواند نحوه ارتباط اعصاب در سیستم عصبی بدن و یا محافظت از چشم باشد. شدت و شکل این اتفاق در همه افراد یکسان نیست و ممکن است به دلایل مختلفی نیز باشد. این پدیده وسیله‌ای برای دفاع از بدن و خارج کردن مواد مضر است.نکته جالب اینجاست که افراد معمولاً در خواب این اتفاق برایشان نمی افتد و دلیلش این است که اعصاب عطسه هم در آن وقت به خواب می‌روند.ایستادن لحظه‌ای قلب در هنگام این اتفاق ، صبر کردن بعد از این اتفاق و دعای خیر و عافیت پس از این اتفاق نیز از عقاید راجع به آن است.

عوامل عطسه

سرماخوردگی ساده، مواد آلرژی‌زا (پشت سر هم عطسه کردن برخی نیز ممکن است به دلیل همین آلرژی باشد.)، سرمای هوا، برداشتن ابرو(چون روی عصبی در صورت در مسیر بینی را تأمین می‌کند، اثر می‌گذارد)، فشار آوردن زیاد به بدن و نور خورشید.

فواید عطسه

این اتفاق با پاک کردن بینی از باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدنتان محافظت می‌کند. وقتی چیزی وارد بینی شما می‌شود یا با محرکی روبه‌رو می‌شوید که مرکز عطسه که در پایین ساقه مغز قرار گرفته‌است در مغزتان را تحریک می‌کند، پیام‌هایی سریعاً برای بستن گلو، چشم‌ها و دهان‌تان فرستاده می‌شود. سپس، عضلات سینه‌تان شدیداً منقبض می‌شوند و بعد عضلات گلوی‌تان به سرعت باز و آزاد می‌‌شوند. درنتیجه این، هوا—به همراه بزاق و ماده مخاطی—با شدت از دهان و بینی‌تان بیرون می‌آید. و همین می‌شود که این اتفاق بریاتان می افتد.

درمان عطسه

هنوز راه درمان این اتفاق پیدا نشده است اما نفس کشیدن از راه دهان و گرفتن بینی می‌تواند چاره ساز باشد.

عطسه و سرماخوردگی

افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام این اتفاق برایشان می افتد می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بو داده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آنها کمک می کند تا از شر عطسه ها خلاص شوند.

خرافات عطسه

گذشته از این واقعیت‌های عجیب در مورد این اتفاق ، خرافات زیادی هم در مورد این اتفاق وجود دارد. به‌عنوان مثال، درست نیست که وقتی این اتفاق می افتد قلبتان می‌ایستد. وقتی سینه‌تان به خاطر این اتفاق منقبض می‌شود، جریان خون‌تان هم موقتاً منقبض می‌شود. درنتیجه، ریتم قلبتان تغییر می‌کند اما توقف نمی‌کند. و وقتی این اتفاق بریاتان می افتد کره چشم‌تان بیرون نخواهد پرید. بعضی افراد موقع این اتفاق به‌طور طبیعی چشم‌های‌شان را می‌بندند اما اگر بتوانند آنرا باز نگه دارند، چشم‌های‌شان بیرون نخواهد پرید! دکتر کائو می‌گوید، “بااینکه فشارخون پشت چشم موقع این اتفاق کمی بالا می‌رود اما آنقدر زیاد نیست که چشم‌های‌تان را از حدقه بیرون کند.” خیلی‌ها هم عقیده دارند وقتی این اتفاق می افتد باید کاری که مشغول انجام آن هستید را متوقف نموده و صبر نمایید برخی نیز اعتقاد دارند دوستی به ملاقات‌تان می‌آید و اگر گربه‌تان عطسه کند باران خواهد آمد. درمورد گفتن واژه عافیت باشید بعد از این اتفاق به همدیگر، دکتر وود توضیح می‌دهد که واژه عطسه به یونانی “pneuma” به معنای روح می‌باشد. او می‌گوید، “دعای خیر عافیت باشید بعد از این اتفاق از عقاید قدیمی است. در گذشته این اتفاق را تجربه‌ای نزدیک به مرگ می‌پنداشتند و تصور می‌کردند که دعای خیر روح فرد را از بیرون شدن از بدنش نجات می‌دهد و از وارد شدن شیطان به بدنش جلوگیری می‌کند.”

عطسه و نور

مکانیسم ایجاد این اتفاق ، بین همه مردم جهان یکسان نیست، به شکلی که تنها ۲۵ درصد مردم هنگام نگاه کردن به خورشید یا قرار گرفتن در معرض نور شدید، این اتفاق برایشان می افتد که به «عطسه ناشی از نور» معروف است. دانشمندان در این خصوص نظریات گوناگونی ابراز داشته‌اند. بر اساس یکی از معمول ترین نظریه‌ها، عصب جمجمه‌ای عامل این اتفاق ، به طریقی با عصب بینایی مرتبط است. زمانی که عصب بینایی به شدت تحریک و مردمک چشم نسبت به نور عکس‌العمل نشان داد، منقبض می‌شود، این فرآیند بر عصب جمجمه‌ای عطسه اثر گذاشته و سبب این اتفاق می‌شود. برخی از محققان معتقدند که افرادی که دارای آلرژی هستند، استعداد بیشتری نسبت به این اتفاق در مقابل نور خورشید دارند. در یک بررسی وقتی آلرژی افراد مذکور درمان گردید،از این اتفاق آنها هم در مقابل نور کاسته شد.

عطسه و شخصیت

طبق این بررسی‌ها افرادی که با صدای بلند عطسه می‌کنند،تمایل دارند که رهبران و رؤسایی با نفوذ و خوب باشند، آنهایی که ملایم ‌تر این اتفاق برایشان می افتد، عموماً شخصیت آرام ‌تر، وفادار و وابسته‌تری دارند، کسانی که هنگام این اتفاق جلوی دهان خود را می‌گیرند بسیار موقر و متعادل هستند و بالاخره آخرین نوع این اتفاق که در این پژوهش آمده، مربوط به افرادی است که سریع این اتفاق برایشان می افتد که این افراد اغلب شخصیت تند و تیزی دارند. این واقعیت که سرفه و عطسه باعث گسترش بیماری می‌شوند، حقیقتی انکار ناپذیر است و باید به افراد، به خصوص کودکان آموخت که در موقع این اتفاق، با دستمال جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند.

عطسه و حساسیت

چنانچه تعداد این اتفاق در حد متعادل باشد، نیازی به انجام اقدامات پیشگیرانه وجود ندارد و بهتر است بدن را در کاربرد دستگاه دفاعی خود آزاد گذاشت.اما در صورتی که تعداد زیاد این اتفاق باعث آزار فرد شود باید با داروهای ضد حساسیت آن را درمان کرد، چرا که یکی از علایم حاصل از آلرژی، عطسه است. عطسه‌های پیاپی و پشت ‌سر هم معمولاً نشانه وجود آلرژی است، اما تک عطسه‌ها معمولاً نشان از سرماخوردگی دارد. به علاوه در سرماخوردگی ترشحات بینی زرد رنگ است، در صورتی که در آلرژی، بی‌رنگ و رقیق است.

عطسه و سکته مغزی

پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند که افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، ممکن است برای مدت کوتاهی توانایی این اتفاق را از دست بدهند.به گفته محققان مرکز عطسه در بصل‌النخاع قرار دارد و پس از سکته مغزی ممکن است نیمی از بصل‌النخاع برای مدتی از کار بیفتد و به همین علت، این اتفاق در آنها انجام نمی‌شود. در این حالت احساس نیاز به این اتفاق ، در فرد به وجود می‌آید، اما عمل غیر ارادی، عطسه کردن انجام نمی‌شود و همین امر بیمار را رنج می‌دهد. معمولاً این بیماران حداکثر یک سال پس از سکته مغزی توانایی این اتفاق را دوباره به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید : سرماخوردگی در دوران بارداری ♥ خمیازه کشیدن زیاد ♥ آلرژی غذایی در شیرخواران